Det dolda i barn och ungdomars uppväxtvillkor

Vi kommer möta 20-30 elever varje dag med olika bakgrunder. Vissa med en trygg och bra hemsituation, andra elever med en klump i magen när helgen närmar sig och de inte kan fly till skolan. I Morgan Allings bok berättar han om sin barndom och delar med sig om en gripande historia. Han beskriver en tuff uppväxt med mycket alkohol och våld utan en fast punkt. En trygg vuxen var inte en självklarhet under hans barndom. Detta var något som påverkade honom i skolan och lärarna såg honom som ett problem och exkluderade honom ofta från klassen. Han beskriver hur han ofta fick flytta och byta skola, vilket blev en stor utmaning. Elever med liknande hemsituationer  kommer vi  möta då två barn i varje klass lever med missbruk i hemmet (https://goo.gl/3nvek2 ).


I Olaussons film får man en inblick hur vardagen kan se ut för ett barn i Indien. Det är stora skillnader mot uppväxtvillkoren i Sverige men trots det kan liknande utmaningar i livet finnas. Ett barns uppväxtvillkor är faktorer som påverkar deras skoldagar och något vi måste bemöta och ta hänsyn till i vårt dagliga arbete. Vi måste ha i åtanke att oftast sker det hemska i det dolda.

Vi tycker att överlämningar mellan skolor är viktigt. I Allings fall verkar det ha brustit, av erfarenheter ser vi det i praktiken också. Det är viktigt att den nya läraren får all information om barnet när bytet sker. Barnkonventionen och salamancadeklarationen är dokument där barnens rättigheter uppmärksammas och det är dokument som vi kan ha som verktyg när vi bemöter elever och deras familjer. Det är viktigt att vi som lärare men också eleverna och deras vårdnadshavare vet om barns rättigheter. Det kan vara en trygghet för oss lärare att luta oss mot om någon ifrågasätter vårt sätt att agera.


Foto: Maria, distans 13 
Vad är er uppfattning om överlämnanden? 

Kommentarer

  1. Tack för bra läsning! Märks att ni arbetat med texten och jag tycker ni fått med mycket bra med få ord. Ni belyser möjligheten att använda sig av Barnkonventionen och Salamancadeklarationen i kommunikationen med föräldrar och vikten av att vårdnadshavare känner till barnens rättigheter, det väcker en fråga i mig om hur många föräldrar som egentligen är insatta i dessa dokument? Alldeles för få skulle jag gissa, tyvärr. Det får vi ändra på om 4 år när vi kommer ut på fältet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror som du att inte att alla är så insatta i dessa 2 dokument. Kan se från mig själv så är Salamancadeklarationen ganska ny för mig. Min erfarenhet är från mina barns skolgång. Ja, det får vi ändra på :-)

      Radera
  2. Jag håller men er att familjens miljö är jätteviktig för hur barn uppfattar egenvärde, och hur de ser världen. Morgan Alling har berättat om sina upplevelser i olika familjer och hur det har påverkat hans tänkande och beteende. Genom hans berättelse inser vi att föräldrar som en förebild kan påverka barnens liv på olika sätt, eftersom barn inte gör vad vuxna säger, utan vad vuxna gör. Men läraren är också viktig i barns fostran och utveckling.Hur ska vi lärare göra för att hjälpa barnen som har ett tufft liv hemma och mår dåligt? Jag hade en elev som inte mådde så bra, man märkte ju att hen ofta var ensam och inte ville leka med någon. Detta hade en negativ påverkan i hens inlärning. Men när lärare frågade , då låtsades hen att allt var bra. Han ville inte gå till kurator eller psykolog. Hur ska vi hjälpa hen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Som du skriver är vi som lärare en viktig del i barnens utveckling och fostran. Den situation du beskriver är en svår situation, hur man ska hjälpa eleven är nog något som flera personer behöver se över kanske finns en hälsogrupp eller något liknande på skolan som kan stödja och hjälpa både eleven och dig som lärare. Hur vi lärare ska göra för barn med en tuff hemmamiljö är svårt, förhoppningsvis har skolan en handlingsplan eller liknande som man kan ta stöd av. Vi får hoppas att vi får en stark och trygg personalgrupp där vi kan få stöd och råd över hur vi kan hantera olika situationer.

      Radera
  3. Jag håller delvis med er i det ni skriver kring överlämnade mellan skolor. Många gånger fungerar det mycket sämre än vad man skulle vilja. Samtidigt som jag har varit med om när det har fungerat jätte bra. Det är då man verkligen förstår betydelsen av överlämnande, när man har sett båda sidorna. Det svåra i den situationen är ju vårdnadshavare, det är dom som har sista ordet kring överlämnande. Därför blir det extra viktigt att, precis som ni skriver, göra föräldrarna uppmärksamma på vad barnen har för rättigheter och att överlämnandet mellan skolor blir en viktig del i det arbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du har exempel där det faktiskt har fungerat bra!

      Radera
  4. Det är viktigt att både den nya eleven och den nya klassen är förberedd på en ny situation så att alla kan känna sig trygga. Ta upp i klassen hur det kan vara att vara ny. Vilka intressen har den nya eleven, kanske finns grupper i skolan som har samma intresse ex. teatergrupp, fotbollslag etc. Viktigt att skapa ett förtroende och bra bemötande även till vårdnadshavaren och som tidigare nämnts kan det vara bra att ha barnkonventionen och Salamanca deklarationen att luta sig mot. Vad finns det mer att göra i klassen för att ta emot en ny elev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är jätteviktigt att alla barn skall få känna sig trygga i skolan och som du säger tror jag med att man måste informera klassen och diskutera med eleverna om hur det känns att komma in som ny i klassen!

      Radera
  5. Utifrån mina egna erfarenheter an.g överlämning, är den av stor vikt då man lätt "faller mellan stolarna", om det inte sker under strukturerade former. Hur ska man annars veta vart eleven ligger i sina kunskapsmål b.la. Detta gäller inte bara i skolans värld, utan som det framkommer ur Morgan Allings bok, svek vuxen världen honom upprepade gånger, både i skolan och från socialtjänsten. Socialtjänsten som ska representera Sveriges välfärd och omsorg. Vårat ansvar som kommande lärare är att skapa trygghet och tillit för eleven, hur ska vi annars få elever att känna sig delaktiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Som du skriver så är det vårt ansvar som blivande lärare att få eleverna att känna sig trygga och delaktiga.

      Radera
  6. Er text lyfter upp flera bra frågor. Jag håller helt med om att överlämningen mellan skolor borde vara bra fungerande. Min fundering är varför överlämning mellan skolor inte finns med i några styrdokument och angivet vem som är ansvarig när detta sker. Att vara lärare är ett stort jobb och risken att någon faller mellan stolarna blir större om det inte finns angivet när, hur och vem som är ansvarig för överföringen. Finns det någon form av dokument som anger detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cassandra! Tack för dina funderingar, en viktig fråga du tar upp är om ämnet finns med i några styrdokument. Jag vet faktiskt inte om det finns eller om det inte finns, men det är en intressant punkt att ta reda på. Som du även nämner så skapas det en större möjlighet att eleverna faller mellan stolarna om det inte finns något angivet att följa. Vi i gruppen ska diskutera detta och så återkommer vi med vad vi hittar.

      Radera
  7. Jag är lite delad kring det här med överlämningar. Först och främst tycker jag att det är självklart att det ska genomföras överlämningar. Främst om de kunskaper eleven har med sig (och eventuellt saknar) men även mående och beteende kan vara värdefullt att ta upp.
    Sen kan ett byte av skola eller klass innebära en nystart, att eleven vill bryta med gamla mönster, då kan en överlämning bli ett problem, speciellt om den fokuserar på elevens problem. Jag hade en klasskamrat under hela grundskolan, när vi började 7:an på en ny skola kände han att alla lärare redan från början såg honom som ett problembarn. Han hade gärna sett att det inte skett någon överlämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, om eleven vill bryta gamla mönster och börja på ny kula blir det ju oerhört svårt om han eller hon känner att lärarna fortfarande ser än som ett problembarn.. En mycket svår och problematisk situation.

      Radera
  8. Visst finns det är stora skillnader, även i Sverige när det gäller våra elevers uppväxtvillkor. Jag har under mina år, stött på många barn med sämre uppväxtvillkor och för många av de barnen har det varit en utmaning att bara ta sig till skolan, att få med sig sin läxa, gymnastikpåse eller matsäck. Ett barns uppväxtvillkor är en faktorer som påverkar elevernas skolgång, fritid och sociala nätverk. Detta måste bemöta och ta hänsyn till i vårt dagliga arbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Tror också det finns stora skillnader även i Sverige. Vi har ett viktigt uppdrag att bemöta och stötta dessa elever när de kommer till skolan.

      Radera
  9. Jag håller helt med att överlämning mellan skolor, en historik till eleven kan vara till nytta för att förstå barnets situation och hur den kan komma att påverka. Som lärare skall man nog ändå ha ett öppet sinne för att inte kategorisera eleverna ,utan hellre ha förväntningar att eleverna klarar av de uppgifter som de utför eller den situation som eleven deltar i, även om stöd sen kan behövas ge direkt eller i mer avancerad form. Likaså vikten av det ni tar upp med barnens rättigheter ser jag som viktigt för att både kunna fånga upp när något inte stämmer och kunna agera vid behov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett öppet sinne och inte kategorisera barnet är viktigt. Alla barnen ska behandlas och uppmuntras till att lyckas. Tror det är viktigt ändå att veta bakgrunden vid överlämnande. Som du skriver, för att förstå barnets situation och kunna hjälpa barnet till rätta.

      Radera
  10. Jag håller helt med om att det är viktigt att både vi som lärare och vårdnadshavare har koll på barnens rättigheter. Det är nog även viktigt att barnen själva har en viss koll på sina egna rättigheter så att de har en inblick i vad som är okej och inte.

    Jättebra inlägg verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Ida!
      Som du skriver finns det en viktigt del i att barnen får en inblick i sina rättigheter. Men det finns nog en del barn som inte vågar berätta även om barnet vet vad som är rätt och fel. Jag tänker mig såhär och tar ett steg till och sätter mig in i Morgans roll när han blev misshandlad av sin fosterpappa. Jag vet inte om jag skulle som barn våga göra så mycket annat än att gå vidare som vanligt även om jag vet att det fosterpappan gör är fel. För gör jag något fel enligt fosterföräldrarna får jag stryk och vågar man då ta chansen att säga ifrån och kanske utsättas för ännu mer eller kanske ännu värre misshandel, fysisk som psykisk. En tanke jag fick av ditt svar, som bygger vidare på ännu mer tankar. Det är ett otroligt svårt ämne och svår del i arbetet som lärare.

      Radera
  11. Jag håller med om att det är viktigt att överlämningarna ska fungera! Det är bra att som lärare vara beredd på vad man kan möta när man får en ny elev i klassen. De vuxna kring Morgan som barn svek honom gång på gång och det kändes som att lärarna bara antog att han skulle följa med som "alla andra" i skolan. Bra text som väcker tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror överlämningen är viktig men sen måste vi ge eleven chansen till att starta om i klassen. Vi får vara med och ge stöttning.

      Radera
  12. Det är hemskt att det är så pass vanligt att barn har en otrygg hemmasituation! Att vi som framtida lärare måste vara förberedda på att möta dessa barn och veta hur vi ska agera när vi gör det är ett faktum.
    Jag håller med om att överlämningarna mellan skolor är viktiga och kan intyga att brister i detta fortfarande sker idag. Jag tycker som ni att barnkonventionen och salamancadeklarationen kan användas som verktyg för att bemöta elever och deras familjer då många idag vet att dessa finns men ej vet vad de egentligen innehåller.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyvärr tror jag att otrygg hemsituation är vanligare än vad vi tror och det känns oroväckande. Vi måste vara förberedda på att möta dessa elever. Vi får även se till att barnkonventionen och Salamancadeklarationen används mer när vi är klara efter fyra år.

      Radera
  13. Det jag tänker på efter att jag läst ert inlägg är just det här att för en del barn är verkligen skolan den trygga punkten i livet. Där är det samma rutiner och personer (till största del) barnet möter varje dag och jag tror ju på det här med barn och rutiner. Dom gillar det och blir trygga av det. Som lärare tror jag på att ha ett intresse i sina elever och till viss del även deras liv utanför skolan för att bygga en god relation. Har man det kan det kanske vara lättare att upptäcka om något inte står rätt till. Som lärare till ny elev tror jag man lägger grunden för den goda relationen genom att göra så att eleven känner sig välkommen direkt. Hur man gör det beror såklart på ålder och omständigheter, men om man tar exempel i lägre åldrar så kan en plats förberedd i korridoren och en väntande plats i klassrummet säkert göra stor skillnad. Även att som lärare ta reda på så mycket man kan innan överlämningen mellan skolorna tror jag är viktigt. Vi har mycket att fundera ut under de kommande åren! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att vi har en del att fundera ut under de kommande åren. Jag tycker också att det är bra att vara förberedd för en ny elev genom att ha en plats väntande och även talat om för resten av klassen att det kommer en ny elev och att en eller några i klassen tar hand om den nya eleven och visar denne tillrätta på skolan.

      Radera
  14. Vilket intressant inlägg! Det är otroligt viktigt att eleven och vårdnadshavarna känner sig trygga i överlämnandet. Jag har dock inte bestämt mig för om jag tycker att lärare ska prata ihop sig innan bytet och få lite bakgrundsinformation, eller om man ska gå in som ett blankt blad och få sig sin egna uppfattning om eleven. Men jag tror definitivt att det viktigaste är att eleven känner sig trygg, respekterad och välkommen i sin klass och av sin lärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att du lyfter fram en viktig fråga i detta med överlämnandet, då jag tolkar det som att både fördelar och nackdelar kan tillkomma. Jag tror att det viktigaste av allt för oss blivande lärare och lärare är att främst vara öppensinnade men också, precis som du nämner, välkomnande och stöttande.

      Radera
  15. Ni tar upp viktiga punkter att ta med sig i sitt verksamma yrkesliv. Kommunikation är A och O när det handlar om att göra allt vad man kan för elevens välmående och utveckling. Som ni också skriver är det viktigt att alla inblandade får informationen så ingen glöms bort eller hålls i det dolda. Sedan tror jag att det är viktigt att som lärare bilda sig sin egna uppfattning och gå in med en uppmuntrande och positiv inställning oavsett förutsättningar, för alla mår bra av uppmuntring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack för din kommentar! Ja men precis, det håller jag med om!

      Radera
  16. Hej! Jag tror det är super viktigt med överlämnanden från skolor. Jag tror att det är en viktig del, för att du som lärare ska kunna ta emot den nya eleven på ett så bra sätt som möjligt. Jag som lärare hade velat träffa alla inblandade innan för att skapa mig en bild av eleven och dess familj. Jag tänker mig både när eleven är med och när eleven inte är med. Vad har eleven och föräldrarna för förväntningar, finns det något de själva vill ta upp? Vad gillar eleven att göra i skolan? Vad tycker eleven om att göra på rasterna? Vad tycker eleven om att göra på fritiden? Viktigt att man får med eleven i samtalet och lyssnar på eleven när eleven pratar. Så man kan skapa ett så tryggt överlämnande som möjligt och att eleven så snabbt som möjligt kan känna sig säker i sin nya klass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jätte bra ide med att träffa alla innan eleven börjar eller precis i starten. Tror det kan vara bra att få information om eleven innan. Men även om den haft en trasig skolgång innan ska man se eleven med "nya ögon" Måste få en nu chans att starta om. Iden som nämnts tidigare, att utse några som tar extra hand om eleven kan vara bra.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Albert och den vita råttan.....

Kan ni hjälpa oss, vi sitter fast?