Kan ni hjälpa oss, vi sitter fast?
Jag ska berätta om en matematiklektion där eleverna arbetade
i par och spelade olika matematikspel. Läraren hade en burk med pinnar med elevernas namn på, för att bilda par drog lärare pinnarna två och två. Eleverna intog sina nya platser parvis och fick spelen utdelade av läraren. Läraren uppmanade eleverna att
stötta och hjälpa varandra om någon fastnade på en uppgift.
Eleverna hjälpte varandra, genom att förklara och visa med
hjälp av deras hjälpmedel dem har på sina bänkar, exempelvis på hjälpmedel som fanns var en liknande kub med
siffror.
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
34
|
35
|
36
|
37
|
38
|
39
|
40
|
41
|
42
|
43
|
44
|
45
|
46
|
47
|
48
|
49
|
50
|
51
|
52
|
53
|
54
|
55
|
56
|
57
|
58
|
59
|
60
|
61
|
62
|
63
|
64
|
65
|
66
|
67
|
68
|
69
|
70
|
71
|
72
|
73
|
74
|
75
|
76
|
77
|
78
|
79
|
80
|
81
|
82
|
83
|
84
|
85
|
86
|
87
|
88
|
89
|
90
|
91
|
92
|
93
|
94
|
95
|
96
|
97
|
98
|
99
|
Figur: Illustration av matematiskt hjälpmedel av Amanda Andersson |
Jag ska ta ett exempel. Ett par sitter med spelet om
multiplikation som ska bli ett tåg med flera vagnar när spelet är slut. Varje vagn har ett svar och ett nytt
räknetal, paret sitter och diskuterar och kollar på sina hjälpmedel. Efter en
stund kommer frågan, ”Kan ni hjälps oss, vi sitter fast?” till elevparet som
sitter bredvid. ”Om ni tänker såhär…” eleven pekar på hjälpmedlet på bordet och
förklarar. Två stora leenden skiner upp på eleverna som frågat om hjälp, under
uträkningen av nästa vagn observerar jag att eleverna sitter med hjälpmedlet
som kamraten visat gången innan.
I boken Perspektiv på lärande beskrivs det att en lärande
person som tillägnar sig nya verktyg, öppnar nya möjligheter. Utvecklingen som
sker med hjälp och stöd genom vägledning från en mer kompetent kamrat inom
ämnet kopplar jag till Vygotskij och den proximala utvecklingszonen. Att se det
ske i praktiken och inte bara i teorin och böckerna. Genom att eleverna löser
problem som uppstår gemensamt och aktivt med andra elever kopplar jag händelsen
till Dewey. Jag ser även begreppet Inguiry
i lektionen, det skapas
problembaserat lärande och en elevaktivitet genom samarbetet för att lösa
uppgifterna.
Jag är otroligt glad
över att vi fick vara ute på auskultation och att jag fick se perspektiven i praktiken. Visst är det
häftigt att se situationer i praktiken och inte bara att läsa om dem?
// Amanda Andersson
Vad spännande! Under min auskultation så var läraren väldigt noga med att eleverna alltid skulle fråga varandra om hjälp innan de frågar henne. Det är så coolt att se såna här situationer när man har mer kunskap i bagaget, och man faktiskt kan se situationen med de olika perspektivens "glasögon".
SvaraRaderaDet var väldigt givande att se hur eleverna hjälpte varandra. Som du nämner så är det mer spännande att kunna analysera och förstå händelserna som uppstår med hjälp att sitt bagage från kursen! :)
RaderaVilken lärorik auskultation du verkar ha haft! Det är så spännande att se alla dessa olika perspektiv vi har läst om i praktiken och det känns som att vi efter examen kommer uppmärksamma de flesta händelser och automatiskt analysera kring dem, jag hoppas att det blir så iallafall! :)
SvaraRaderaTack den var väldigt givande! Ja, jag hoppas också de! Hade varit riktigt kul att kunna analysera så! :)
RaderaHärlig situation du fick bevittna!
SvaraRaderaJag tycker det är bra av läraren att dela upp paren utan inbördesordning för då blir ingen ensam och alla får chansen att testa sina kunskaper. Att eleverna tar hjälp av varandra är väldigt positivt då vågar de lita på varandra. Det är oerhört spännande att se hur perspektiven hör ihop med varandra och hur vi tillägnar oss de och kan koppla olika händelser till dem. Att vi har fått komma ut i skolmiljön innan vår VFU är toppen, då vi får en blick av verksamheten och har lite mer inblick i den innan det är dags för den!
Ja verkligen! Lektionen var väldigt lärorik för både mig och eleverna. Som du skriver om elevernas tillit till att våga fråga varandra var klassen verkligen bra på. Med hjälp av perspektiven så såg och förstod jag allt på ett nytt sätt under auskultationen. Det var en häftig känsla som jag kommer ta med mig till vår VFU!
RaderaJa jag tycker det är super spännande att få se perspektiven speglas i den lärande verkligheten! Jag tycker man får en annan bild utav dem allihopa och jag kan till och med i kön i matbutiken koppla ihop de olika perspektiven i olika situationer som uppstår mellan föräldrar och barn. Hoppas ni VFU blir lika lärorik och att du kommer trivas!
SvaraRaderaTack för din kommentar!
RaderaVisst är det spännande! Håller med dig helt att man kopplar perspektiven utanför studierna, kul att även du gör de!