Topp 5 lista på att sabba undervisningen
- Ge eleven ett betyg men berätta inte varför. (det är viktigt med formativ bedömning).
- Att enbart tillåta åsikter man som lärare själv har. ( Skolan har skyldighet att låta alla elever uttrycka sina åsikter).
- Låt eleverna arbeta med begrepp som de inte skapat sig en förståelse kring. ( Det är viktigt att eleverna får bygga upp en förståelse för ett begrepp).
- Beröm bara dina bästa elever. ( Avundsjuka kan skapas och bekvämt hos de som är "bäst").
- Utgå från att vissa elever antingen har eller inte har förmåga att anstränga sig. ( Det är viktigt som lärare att utmana eleverna att anstränga sig).
Referenser:
Brynolf, M., Carlström, I., Svensson, K.-E., & Wersäll, B.-L. Läraryrkets många ansikten. (2007).
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.
Viktiga punkter ni tar upp. Det finns så mycket att lära och ta med sig in i vårt framtida yrke som lärare! Att våga utmana eleverna kan kanske kännas tufft och ansträngande. Att få eleverna att hamna i en lite osäker zon och hjälpa dem framåt därifrån är ju så vi och eleverna kommer att lära :)
SvaraRaderaIntressanta punkter ni tar upp. Viktigt att ha en kommunikation mellan mig som lärare och elev kring lärandet för att visa en tydlig koppling till kunskapsmålet och vägen dit.
SvaraRaderaHar själv nu några dagar vikarierat som resurs i "Lilla gruppen" där de flesta är 15 åriga killar som behöver mycket stöd i sitt lärande men som av olika skäl inte förmår skolarbete. Här blev mina förväntningar på eleverna väldigt olika gällande förmågor och att hitta utmanande undervisning. Mycket lärorikt :).
Tack för en lista med viktiga punkter! Det är viktigt att alla ska få uttrycka sina åsikter. Även att enbart berömma vissa elever är fruktansvärt! Tyvärr har jag själv fått uppleva många av dessa punkter ni tar upp. Om några år får vi chansen att göra detta bättre :)
SvaraRaderaTack! Det var många "huvuden på spiken" i er lista. Att inte se alla sina elever för det dom är och vara både normativt enkelspårig och variationsbefriad är inga bra egenskaper som lärare.
SvaraRadera