En dag i årskurs 1


U. P., Säljö Roger, & Liberg, C. (2012) tar upp inom det behavioristiska perspektivet om inlärt  beteende som betingning, betingat stimulus som ger respons. 

En händelse från auskultationen. Säkert har ni upplevt en liknande situation? 



/Saga 




Kommentarer

  1. Fin seriestripp! :) Tror detta kan vara en väldigt vanlig situation. Jag har upplevt detta både under min egen skoltid men också under auskultationen.

    SvaraRadera
  2. En bra seriestripp som verkligen beskriver hur det är på skolorna. Eleverna har så mycket att berätta och glömmer oftast bort att räcka upp handen när det är något spännande att berätta.

    SvaraRadera
  3. Välbekant situation :). Oftast impulsiv handling att kasta ut en mening utan att räcka upp handen, som för pojken i strippen. Och han är medveten om att han ska räcka upp handen men kan inte stoppa sig själv...
    Jag tycker att barnen behöver ytterligare förståelse för att en del behöver längre tid på sig, för att lära sig samt ge stöd till pojken att "komma ihåg" att räcka upp handen. Tex. genom bildstöd på bänken. Bild på en streckgubbe som räcker upp handen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det dolda i barn och ungdomars uppväxtvillkor

Albert och den vita råttan.....

Kan ni hjälpa oss, vi sitter fast?