eller idrottsläraren och den lilla gråa musen. Första lektionen, andra dagen, var det idrott. Idrottsläraren tar hjälp av eleverna för att rulla ut en lång matta till dagens stationsövningar. Jag har satt mig till rätta för att observera klassen. Ett högt skrik och en lärare som springer långt bort. Skriker att det är en stor råtta under madrassen. Här har vi ett bra exempel som Skinner beskriver inom det behavioristiska perspektivet. Läraren har som Nilsson och Hwang beskriver i Utvecklingspsykologi, tidigare utvecklat en betingad rädsla för möss (Ja det var ingen stor råtta) medans eleverna som var med fortfarande har nyfikenheten kvar. De funderar mest på vart musen tog vägen och hur den ser ut. Under min auskultation var jag på en åk f-6 skola. Jag tycker det var intressant och lärorikt. Jag som bara har erfarenhet genom mina barn såg skolan och lärandet med andra ögon. Kunde koppla lektionerna och lärandet till olika perspektiv. Om vi fortsätter på idrotten så...
Fin seriestripp! :) Tror detta kan vara en väldigt vanlig situation. Jag har upplevt detta både under min egen skoltid men också under auskultationen.
SvaraRaderaEn bra seriestripp som verkligen beskriver hur det är på skolorna. Eleverna har så mycket att berätta och glömmer oftast bort att räcka upp handen när det är något spännande att berätta.
SvaraRaderaVälbekant situation :). Oftast impulsiv handling att kasta ut en mening utan att räcka upp handen, som för pojken i strippen. Och han är medveten om att han ska räcka upp handen men kan inte stoppa sig själv...
SvaraRaderaJag tycker att barnen behöver ytterligare förståelse för att en del behöver längre tid på sig, för att lära sig samt ge stöd till pojken att "komma ihåg" att räcka upp handen. Tex. genom bildstöd på bänken. Bild på en streckgubbe som räcker upp handen.