Denna situation kan förekomma överallt inom skolan. Jag hoppas att det inte är vanligt att eleverna begränsas utan får chansen att utvecklas och ha kvar lusten att lära.
Om Jean Piagets statieteori och kognitivt perspektiv finns i : Hwang, P.
(2011). Utvecklingspsykologi (3.,
utg.). Stockholm: Natur och kultur.
Om en elev vill nå nya mål och känns motiverad är det bra att inte ta död på motivationen. Tror att vi som blivande lärare kommer att få arbeta mycket med att hjälpa våra elever att hitta lust att lära och där med blir det allt viktigare för oss lärare att också ta vara på elevers motivation när den kommer från eleven själv. Å andra sidan så i ett badhus med eventuellt begränsade resurser som ansvara för elevernas trygghet kan det vara svårt att eventuellt räcka till för flera typer av aktiviteter i badhuset.
Man ska ta vara på motivationen och bygga på den. Har eleven den så är det viktigt att inte ta dö på den. Även om i ett badhus måste eleven få utvecklas. Det har med säkerhet också att göra men med planering så klarar man det mesta. :-)
Vi kommer möta 20-30 elever varje dag med olika bakgrunder. Vissa med en trygg och bra hemsituation, andra elever med en klump i magen när helgen närmar sig och de inte kan fly till skolan. I Morgan Allings bok berättar han om sin barndom och delar med sig om en gripande historia. Han beskriver en tuff uppväxt med mycket alkohol och våld utan en fast punkt. En trygg vuxen var inte en självklarhet under hans barndom. Detta var något som påverkade honom i skolan och lärarna såg honom som ett problem och exkluderade honom ofta från klassen. Han beskriver hur han ofta fick flytta och byta skola, vilket blev en stor utmaning. Elever med liknande hemsituationer kommer vi möta då två barn i varje klass lever med missbruk i hemmet ( https://goo.gl/3nvek2 ). I Olaussons film får man en inblick hur vardagen kan se ut för ett barn i Indien. Det är stora skillnader mot uppväxtvillkoren i Sverige men trots det kan liknande utmaningar i livet finnas. Ett barns uppväxtvillkor är fakt...
eller idrottsläraren och den lilla gråa musen. Första lektionen, andra dagen, var det idrott. Idrottsläraren tar hjälp av eleverna för att rulla ut en lång matta till dagens stationsövningar. Jag har satt mig till rätta för att observera klassen. Ett högt skrik och en lärare som springer långt bort. Skriker att det är en stor råtta under madrassen. Här har vi ett bra exempel som Skinner beskriver inom det behavioristiska perspektivet. Läraren har som Nilsson och Hwang beskriver i Utvecklingspsykologi, tidigare utvecklat en betingad rädsla för möss (Ja det var ingen stor råtta) medans eleverna som var med fortfarande har nyfikenheten kvar. De funderar mest på vart musen tog vägen och hur den ser ut. Under min auskultation var jag på en åk f-6 skola. Jag tycker det var intressant och lärorikt. Jag som bara har erfarenhet genom mina barn såg skolan och lärandet med andra ögon. Kunde koppla lektionerna och lärandet till olika perspektiv. Om vi fortsätter på idrotten så...
Jag ska berätta om en matematiklektion där eleverna arbetade i par och spelade olika matematikspel. Läraren hade en burk med pinnar med elevernas namn på, för att bilda par drog lärare pinnarna två och två. Eleverna intog sina nya platser parvis och fick spelen utdelade av läraren. Läraren uppmanade eleverna att stötta och hjälpa varandra om någon fastnade på en uppgift. Eleverna hjälpte varandra, genom att förklara och visa med hjälp av deras hjälpmedel dem har på sina bänkar, exempelvis på hjälpmedel som fanns var en liknande kub med siffror. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 5...
Bra seriestripp! Sånt här händer säkert på flera skolor/lektioner, men håller med om att man kan hoppas att det inte gör det.
SvaraRaderaTack! Ja denna situation händer nog fler lektioner men vi får hoppas att det inte är vanligt.
RaderaOm en elev vill nå nya mål och känns motiverad är det bra att inte ta död på motivationen. Tror att vi som blivande lärare kommer att få arbeta mycket med att hjälpa våra elever att hitta lust att lära och där med blir det allt viktigare för oss lärare att också ta vara på elevers motivation när den kommer från eleven själv. Å andra sidan så i ett badhus med eventuellt begränsade resurser som ansvara för elevernas trygghet kan det vara svårt att eventuellt räcka till för flera typer av aktiviteter i badhuset.
SvaraRaderaMan ska ta vara på motivationen och bygga på den. Har eleven den så är det viktigt att inte ta dö på den. Även om i ett badhus måste eleven få utvecklas. Det har med säkerhet också att göra men med planering så klarar man det mesta. :-)
RaderaVilken fin seriestripp du gjort! Håller med Eleonore ovan, att man ska försöka att inte ta död på motivationen :)
SvaraRadera